Přeskočit na obsah stránky

Video VacuShape
facebook

Jak nejrychleji zhubnout? Víme to!

 

 

 

Foto: Mona Martinů

Dnes mají všechny tři už o pár kilo méně

 

Milada, Hanka a Eva v rámci projektu Hubneme s ProŽeny.cz vyzkoušely hned několik různých pohybových aktivit. Mohou vám tak spolehlivě poradit, které z nich fungují na shazování kil nejlépe! Tipnete si, který to bude?

Pokud se vás hubnutí netýká, nemusíte řešit, který sport je nejúčinnější. Zkrátka se jím bavte bez ohledů na počet spálených kalorií během něho. Kdo se ale snažíte pracovat na snížení své hmotnosti, jděte na věc chytře a nahlédněte do našeho přehledu. „Ono totiž neznamená, čím více máte mokré triko, tím víc hubnete," upozorňuje běžecký trenér Jan Jakubíček. Takže pozor na zbytečně vynaložené úsilí. To byste totiž také výsledky nemuseli vidět.

Na správný pohyb vsaďte podle toho, v jaké fázi hubnutí jste. Jestli začínáte a nemáte vůbec kondici, nebo pilně sportujete, ale bez efektu na hubnutí. Nezapomeňte také, že po čase je aktivity také měnit, tělo si velmi rychle na zátěže zvykne, a už na něj tolik nefungují.

1. Začali jste cvičit po dlouhé době a potřebujete cíleně zhubnout?

Vhodné tedy jsou: svižná chůze v přírodě, chůze na pásu, plavání, bruslení, jízda na kole, běh na běžkách, nordic walking, HEAT easy a jiné.

Proč tyhle? „Vsaďte na sporty s nižší tepovou frekvencí, protože jen při ní dochází k lipidovému metabolismu, tedy ke spalování tuků," vysvětluje terapeutka Ludmila Holcová. Například je-li vám 40 let, jste bez kondice a máte nadváhu, měla by se vaše zátěž pohybovat kolem nejvíce 120 tepů za minutu.

 

Foto: Petr Makovička

Eva vsadila na posilovnu pod dohledem trenéra

 

„Je to ale jen orientační číslo. Pokud to chcete vědět přesně, při jaké zátěži vám tělo nejvíce spaluje, nechte si změřit pásma při zátěžovém testu," radí odbornice. Abyste se pak v těchto pásmech pohybovali, pořiďte si měřič – říká se mu sporttester či pulsmetr. A ještě jedna rada je důležitá, pokud máte hodně kil navíc, zvolte i pohyb, který nezatíží vaše klouby (třeba aqua aerobik, rotoped a podobně).

Milada zkusila HEAT

Aktivita, při níž se chodí na speciálním běžeckém pásu do rytmu hudby. „Nadchnul mě právě tím, že není potřeba jít rychleji, než stačíte udýchat, což je i vysloveně nežádoucí. Ale každý jde svým tempem, a tak je trénink vhodný i pro zcela netrénované lidi, kteří se stydí jít někam cvičit, protože nestíhají ty vytrénované. Navíc nepotřebujete mít zvládnutou složitou koordinaci pohybů s ostatními, jednoduše jdete podle svých možností. Druhý den navíc nejste unavení. Takže se hubne jedna báseň," dodává Milada.

2. S těmi počkejte, až budete mít trochu kondici

Což jsou: běhání, K2 hikking, alpinning, squash, spinning, box, triatlon

Proč tak? „Když si zvolíte právě pohyb s vysokou intenzitou, třeba jako squash, brzy budete hodně unavení, a navíc tím zatížíte kardiovaskulární systém, což může vést bez legrace k infarktu," objasňuje Ludmila Holcová. „Tyto sporty patří mezi anaerobní, to jest bez přítomnosti kyslíku, kdy nedochází ke spalování tuku, ale k budování svalové hmoty a vylepšení celkové kondice."

 

Foto: Petr Makovička

Hubnoucí trojice zkusila i spinning

 

Proto počkejte, až si vybudujete kondici a nebudou vás tyto aktivity tolik vysilovat. Třeba po alpinningu, který jsme pro vás vyzkoušeli na vlastní kůži.Důležité totiž je, abyste po sportování neměli vlčí hlad a pocit, že musíte sníst i něco sladkého. Jinak se vaše snaha skutečně bude míjet účinkem. Správná hubnoucí aktivita vás příjemně unaví (nejste rudí a nelapáte po dechu), ale nevysílí či nezničí na několik dní či dokonce týdnů.

Eva zkusila spinning

„Hodně lidí mě zrazovalo, že to je makačka. Tempo bylo sice na málo trénovaného člověka opravdu náročné, ale bavilo mě to," popisuje Eva. „Ocenila jsem, že nováčky lektorka nenutila do náročných pasáží, ale nechala jet svým tempem." Pro hubnutí proto Eva spinning doporučuje, až když stejně jako ona, máte za sebou třeba tři měsíce jednoduššího cvičení. Chcete-li jím hubnout, jezděte ho s měřičem, či v přímo v kurzech hubnutí spinnigem. Což jsou lekce s nízkou intenzitou a většinou se jedou pouze vsedě.

3. Bez těchto to nejde: Kombinujte k hubnoucím (aerobním) aktivitám

Jaké to jsou: všechny formy posilovacích aktivit, například bodystyling, jóga, pilates, bodypump, cvičení v posilovně a jiné

Proč zpevňovat? „Čím jsme starší, je potřeba, aby nám tělo drželo pohromadě. A proto, i když posilování přímo nevede k hubnutí, důležitou roli má," říká fitness trenér Radek Mirovský. Díky práci svalů totiž dochází k vyššímu spalování tuků. Takže pokud je nemáte, hubnout budete pomaleji. Vždyť vzpomeňte si, jak se Miladě po šesti týdnech hubnutí zcela zastavilo. A pomohla jí právě powerjóga, na kterou začala chodit dvakrát týdně.

 

Foto: Petr Makovička

Milada se začala věnovat i powerjóze

 

A také Eva má na posilování postavený celý hubnoucí program: „Nutné ale je, aby mezi různými cviky nebyly žádné dlouhé přestávky," radí trenér Radek. „Tělo musí být stále v pohybu. Pokud máte pak po posilování ještě zařazených 20 až 30 minut aerobního tréninku na páse, nebojte se, že byste nezhubli."

Milada testovala powerjógu

„Jóga je přístupná i pro úplné začátečníky. Určitě je dobré si několikrát zajít na cvičení s lektorem, než se do toho člověk pustí sám doma. On vám totiž poradí, jak dělat jednotlivé cviky správně, doporučí jednodušší formy cviků a naučí správnému dýchání.“ Jóga, jakákoli její forma, vás protáhne, zpevní tělo a hlavně zaktivuje vnitřní svalstvo, tolik potřebné pro pěkné držení těla. Bolavá záda vám tak dají sbohem.

 

Už víte, pro který pohyb se rozhodnout, a dost možná, že si budete dokonce od Ježíška přát permanentku na cvičení? Snad jsme vám ve výběru pomohli, nebo vás alespoň nasměrovali, kudy se vydat.

 

Aby se vám zhubnout skutečně podařilo, je potřeba se hýbat dvakrát, ale spíše třikrát týdně. A to se zvládnout přece dá! Vždyť to dokázaly i zaměstnaná Eva nebo maminka čtyř dětí Milada... Co říkáte vy?

 

Blanka Kubíčková

Zdroj: www.prozeny.cz publikováno 7. 12. 2011